RePublikPodden intervjuar Lisa Baxter

En förkämpe för publiken

Lisa Baxter kommer från England och arbetar med publikutveckling och upplevelsedesign.  I våras gästade hon RePubliks regionala nätverk för att hålla en workshop på Världskulturmuseet i Göteborg om att "vandra i publikens skor", om designtänkande, problemlösning och empati för publiken. Deltagarna delades bland annat in i grupper och fick iklä sig rollen som besökare och spela olika karaktärer under ett fiktivt besök på museet i syfte att få ökad förståelse för sin publik.

- Det är när vi sätter oss in i publikens perspektiv och har deras upplevelse i centrum som vi kan identifiera, lösa utmaningar och se möjligheter i vår egen organisation, menar Lisa Baxter.

Lisa grundade 2012 the Experience Business och arbetar över hela världen som konsult med att inspirera och ge konst- och kulturinstitutioner redskap att förändra sitt sätt att arbeta.

Lyssna på intervjun via länken här nedanför eller ladda ner via iTunes.